Sve veći deo proizvoda koje svakodnevno koristimo zapravo dolazi od proizvođača čije ime ostaje nepoznato široj javnosti.
Bilo da je reč o odeći, obući, kozmetici ili prehrambenim proizvodima, kupci veruju da iza svakog brenda stoji kompanija s prepoznatljivim imenom.
Međutim, stvarnost je daleko kompleksnija. Iza poznatih brendova stoji čitav složen sistem proizvodnje i distribucije. A često nevidljivi proizvođači „iza scene” igraju ključnu ulogu u tome što danas možemo pronaći širok spektar proizvoda na tržištu, piše portal „Biznis.ba”.
Kako je istaknuto, sve je više proizvođača u svetu koji proizvode robu za različite brendove, koji zatim plasiraju proizvod pod svojim imenom. Ovaj proces poznat je kao „vajt lebel” ili „prajvat label” proizvodnja i često je tajna dobro čuvana u svetu biznisa. Među potrošačima u Srbiji poznata je i varijanta privatne robne marke koju, kao i na drugim tržištima, imaju svi veći trgovci. Takvih proizvoda sve je više u rafovima i sve su popularniji uglavnom zbog pristupačnije cene i relativno dobrog kvaliteta ako se uporede s robom poznatih kompanija iste kategorije. Zato nije retkost da na poleđini omiljenog proizvoda kupci neće naći i naziv proizvođača. Jedina informacija jeste da ga na tržište plasira trgovac koji svojim imenom i reputacijom stoji iza kvaliteta i bezbednosti proizvoda i istaknute deklaracije o sastavu.
Kako objašnjavaju stručnjaci, „prajvat lebel” proizvodnja jeste model po kom proizvođač pravi proizvode koji se ne brendiraju njegovim imenom. Na tržištu se prodaju pod brendom kompanije koja ih naručuje. Zapravo, proizvođač ostaje u pozadini, dok brend na proizvodu stavlja svoje ime, logo i marketinšku poruku. Ovaj model omogućava kompanijama koje nemaju sopstvene proizvodne kapacitete ili stručnost da ponude proizvode pod svojim imenom i na taj način grade svoj brend.– Recimo, jedna fabrika može da proizvodi isti kozmetički proizvod za desetine različitih brendova širom sveta. Pritom, svaki brend na ambalažu stavlja svoj dizajn i ime. Takvi proizvodi se nude kupcima po različitim cenama, u zavisnosti od pozicioniranja brenda, kvalitete ambalaže, ali i ciljanog tržišta – navodi se. Zašto kompanije koriste ovaj model? Razlozi zašto se odlučuju na ovu vrstu proizvodnje su mnogobrojni, ali profit je uglavnom na prvom mestu. Pre svega, objašnjavaju poznavaoci tržišta, ovaj model omogućava brzu ekspanziju ponude bez velikih ulaganja u razvoj, proizvodnju i logistiku. Umesto da grade svoje fabrike ili istraživačke centre, kompanije poručuju gotove ili određenom tržištu prilagođene proizvode od specijalizovanih proizvođača.
Međutim, ističe se i da u poslednjih nekoliko godina transparentnost u proizvodnji sve više dobija na značaju. Potrošači sve više traže informacije o tome ko pravi njihove proizvode, pod kojim uslovima i kakav je njihov ekološki pečat. Zbog toga se očekuje da će se u budućnosti ovi proizvođači koji rade za druge sve više pozicionirati i kao brendovi sami za sebe, nudeći direktnu prodaju i gradeći vlastitu prepoznatljivost. Istovremeno, digitalizacija i napredak u tehnologiji proizvodnje omogućavaju veću personalizaciju i brže prilagođavanje proizvoda zahtevima tržišta, što će dodatno menjati ovaj segment poslovanja.