Dizel D2 i posle Nove godine

Bez autora
Dec 20 2012

Dizel D2 i premijum BMB95 oktana – domaća goriva koja su se i do sada jedino proizvodili u rafineriji Naftne industrije Srbije – nastaviće da se prodaju na pumpama i posle Nove godine, iako evropski propisi nalažu da u prometu mogu da se nađu samo goriva koja odgovaraju evropet kvalitetu, što D2 i premijum nisu. U Udruženju naftnih kompanija Srbije potvrđuju da postoje ozbiljni nagoveštaji da će država do jula 2013. godine dozvoliti da se dizel D2 i premijum BMB 95 oktana prodaju na pumpama, iako se oni već odavno ne mogu pronaći ni u jednoj zemlji Evrope. Da je reč o ekološki neprihvatljivom gorivu potvrđuje i činjenica, ističu u ovom Udruženju, da u dizelu D2 ima čak 1.000 puta više sumpora nego što je to dozvoljeno (do 10.000 miligrama sumpora po kilogramu), dok je dozvoljeni sadržaj sumpora u evrodizelu 10 miligrama po kilogramu. Pravilnikom o tehničkim uslovima još pre dve godine Srbija se opredelila za evrokvalitet goriva i od 1. januara 2011. godine dozvoljen je isključivo uvoz benzina i dizela koji odgovaraju evropskom standardu kvaliteta.

Dizel D2 i posle Nove godineDizel D2 i premijum BMB95 oktana – domaća goriva koja su se i do sada jedino proizvodili u rafineriji Naftne industrije Srbije – nastaviće da se prodaju na pumpama i posle Nove godine, iako evropski propisi nalažu da u prometu mogu da se nađu samo goriva koja odgovaraju evropet kvalitetu, što D2 i premijum nisu, saznaje „Politika”.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije potvrđuju da postoje ozbiljni nagoveštaji da će država do jula 2013. godine dozvoliti da se dizel D2 i premijum BMB 95 oktana prodaju na pumpama, iako se oni već odavno ne mogu pronaći ni u jednoj zemlji Evrope.

Da je reč o ekološki neprihvatljivom gorivu potvrđuje i činjenica, ističu u ovom Udruženju, da u dizelu D2 ima čak 1.000 puta više sumpora nego što je to dozvoljeno (do 10.000 miligrama sumpora po kilogramu), dok je dozvoljeni sadržaj sumpora u evrodizelu 10 miligrama po kilogramu!

Tomislav Mićović, sekretar ovog udruženja, kaže da se pravilnikom o tehničkim uslovima još pre dve godine Srbija opredelila za evrokvalitet goriva i od 1. januara 2011. godine dozvoljen je isključivo uvoz benzina i dizela koji odgovaraju evropskom standardu kvaliteta.

– Dizel D2 i domaći benzin premijum od 95 oktana trebalo je da se još pre dve godine povuku iz prometa, ali je dogovoreno da se NIS-u napravi ustupak i produži njegova proizvodnja dok se ne završi modernizacija rafinerije u Pančevu. Sada kada je rafinerija spremna da proizvodi najkvalitetnije gorivo, što i sam NIS potvrđuje, na tržištu će se i dalje prodavati gorivo koje ni po čemu ne odgovara evropskom standardu, što je nelogično, kaže Mićović.

Od novembra ove godine kada je postrojenje u Pančevu pušteno u rad ne postoji nijedan razlog zbog kog bi na tržištu Srbije opstalo ovo, u evropskim razmerama, jedinstveno gorivo lošeg kvaliteta. Istovremeno jenedopustivo, kažu u Udruženju, da samo nekoliko dana pre isteka prelaznog perioda, država razmišlja o njegovom produžavanju i o tome ćuti, iako naftne kompanije uveliko pravesvoje planove poslovanja za narednu godinu ne računajući da će na pumpama biti domaćeg goriva.

Upitani zašto bi bio problem za članice Udruženja u kom su sve velike privatne kompanije„Mol”, „Lukoil”, „Avia – Petrobart”,da nastave da na svojim pumpama toče ovo gorivo, ako već ima potrebe za njim, oni objašnjavaju da su sve ove naftne kompanije u skladu s važećim propisima već pripremile za promet isključivo evrogoriva.

– Država se desetak dana pred Novu godinu sprema da nam saopšti da će i dalje trećinu dizela, koliki je udeo ovog derivata na tržištu i 90 odsto benzina BMB95 oktana, morati da kupuju i dalje kod NIS-a, jedine kompanije u regionu koja je u stanju da proizvodi gorivo tog kvaliteta, kaže Mićović.

Na taj način biće produžen neravnopravan položaj svih ostalih kompanija na tržištu, a dodatno će se ojačati pozicija NIS-a, apeluju u Udruženju i pitaju zašto ih država nije na vreme obavestila da promena neće biti.

Udruženju nije jasno ni zašto, kada već postoje svi uslovi da se i u Srbiji proizvodi najkvalitetnije gorivo kakvo se odavno proizvodi svuda u regionu, nastavlja sa istom praksom. Na ovaj način Srbija se dovodi u situaciju da se nađe na samom dnu liste Međunarodnog centra za kvalitet goriva.

U Udruženju ne vide nijedan razlog zbog kog bi se kompromis koji je trajao dve godine na štetu svih, zadržavanjem ekološki neprihvatljivog goriva, dodatno produživao i poziva nadležne da omoguće dosledno sprovođenje važećih propisa koji bi Srbiju u narednoj godini uveli u promet isključivo goriva evropskog kvaliteta.

Upućeni u naftne prilike kažu da je razlog što će se najverovatnije produžiti rok za prodaju domaćih goriva to što država hoće da bude sigurna da NIS posle modernizacije rafinerije može u potpunosti da zadovolji potrebe tržišta za evropski kvalitetnim gorivom, kako bi se po završetku letnjih poljoprivrednih radova, kada se dizel D2 najviše i troši, zajedno s benzinom povukli s tržišta.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik