Toyota 2015. predstavlja limuzinu sa gorivim ćelijama

Bez autora
Oct 16 2013

Zamenom benzinskog motora sa sklopom gorivih ćelija, hibridna vozila sa gorivim ćelijama (Fuel Cell Hybrid Vehicle - FCHV) su logičan napredak hibridnog automobila. Toyota veruje da hibridna vozila sa gorivim ćelijama nude rešenje za pitanja energije i emisija štetnih gasova koja su najbliže automobilu sa nultim emisijama, dok je vodonik idealan, izuzetno čist energent. Kompanija je već prevazišla neke od istorijskih barijera za stvaranje tržišno isplativih vozila sa gorivim ćelijama. To znači da su sve bliže vozila koja nude performanse uporedive sa benzinskim i dizel pogonskim agregatima, bez štetnih emisija. Toyota koristi svoju HSD tehnologiju za razvoj FCHV, tako što menja benzinske motore sa gorivim ćelijama, a rezervoare za gorivo sa tankovima za vodonik pod visokim pritiskom. Ovi agregati koriste iste električne komponente kao i hibridni.

Toyota 2015. predstavlja limuzinu sa gorivim ćelijamaZamenom benzinskog motora sa sklopom gorivih ćelija, hibridna vozila sa gorivim ćelijama (Fuel Cell Hybrid Vehicle - FCHV) su logičan napredak hibridnog automobila.

Toyota veruje da hibridna vozila sa gorivim ćelijama nude rešenje za pitanja energije i emisija štetnih gasova koja su najbliže automobilu sa nultim emisijama, dok je vodonik idealan, izuzetno čist energent.

Kompanija je već prevazišla neke od istorijskih barijera za stvaranje tržišno isplativih vozila sa gorivim ćelijama. To znači da su sve bliže vozila koja nude performanse uporedive sa benzinskim i dizel pogonskim agregatima, bez štetnih emisija.

Toyota koristi svoju HSD tehnologiju za razvoj FCHV, tako što menja benzinske motore sa gorivim ćelijama, a rezervoare za gorivo sa tankovima za vodonik pod visokim pritiskom. Ovi agregati koriste iste električne komponente kao i hibridni. Osim toga, koristi se baterija od 21 kW za skladištenje energije regenerisane pomoću sistema regenerativnog kočenja, kao i kod hibridnih modela.

Nastavljajući istraživanja radi povećanja trajnosti i pouzdanosti, smanjenja troškova i emisija CO2, Toyota će u Japanu, SAD i Evropi do 2015. predstaviti limuzinu sa gorivim ćelijama po povoljnoj ceni, čije performanse će biti jednake kao kod konvencionalnih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem.

Na Sajmu automobila u Tokiju 2011. predstavljen je FCV-R koncept, koji ima znatno poboljšane performanse, ekonomičniju potrošnju goriva i ostale karakteristike u odnosu na raniji Toyotin koncept vozila sa gorivim ćelijama, zasnovan na Highlander terencu, predstavljen 2008. godine.

FCV-R koncept limuzina je 4,745 mm dugačka, 1,510 mm visoka i 1,790 mm široka i ima domet od približno 700 km, uz nulte emisije CO2, NOx ili čestica čađi, dok je jedina emisija vodena para. Istovremeno, napravljen je napredak kod samih gorivih ćelija, ali i kod rezervoara vodonika.

Sa najvećom gustinom snage na svetu od 3,0 kW po litru, sklop gorivih ćelija je manji nego kod prethodnog modela. Značajno povećanje efikasnosti gorivih ćelija je takođe dovelo do primetnog smanjenja veličine rezervoara za vodonik. Menjajući ranija četiri rezervoara, najnoviji dizajn ima samo dva rezervoara, nove materijale, izmenjen proces proizvodnje i stoga manje troškove izrade.

Dva rezervoara za vodonik i sklop gorivih ćelija se nalaze ispod vozila, što maksimalno povećava prostor u kabini i prtljažnik, kako bi se dobila sasvim praktična porodična limuzina.
 
Toyota očekuje da će u sledećoj deceniji vozila sa gorivim ćelijama doživeti široku tržišnu komercijalizaciju i da će godišnje prodavati desetine hiljada vozila. Ovaj rast prodaje će biti potpomognut dodatnim razvojem tehnologije gorivih ćelija i većom dostupnosti stanica za punjenje vodonika, kao i smanjenjem troškova, što je logična posledica zrelosti ove tehnologije.

Najnoviji tehnički status

Toyotin sklop gorivih ćelija je oduvek bio lider po performansama. Od kada je kompanija 1992. godine počela da radi na vozilima sa gorivim ćelijama, napravljen je značajan napredan u svakom aspektu.

Gorive ćelije koje će se koristiti u vozilu najavljenom za 2015. godinu trenutno imaju najveću gustinu snage na svetu od 3 kW po litru. To je dvostruko više od gorivih ćelija koje je Toyota imala u vozilu iz 2008.

Razvoj visokoefikasnog konvertora je povećao napon sistem, što je istovremeno smanjilo veličinu elektromotora i broj gorivih ćelija u sklopu. Kao rezultat toga, novi sistem košta manje, ima bolje performanse i dvostruko je lakši od svog prethodnika ugrađenog u vozilo iz 2008.

Pravi pokazatelj napretka na polju efikasnosti gorivih ćelija je domet, koji je od 1992. povećan sa 330 na 830 km. U isto vreme, znatno su prošireni uslovi rada gorivih ćelija, pa je sada hladan start moguć i na -30 stepeni celzijusa, što je zasluga novih materijala u konstrukciji sklopa gorivih ćelija.

Takođe, značajni napori su uloženi u smanjenje troškova izrade. Trošak izrade sistema gorivih ćelija, uključujući sklop gorivih ćelija i rezervoar vodonika pod visokim pritiskom je 1/10 u odnosu na vozilo predstavljeno 2008. godine. Pre popularizacije, Toyota planira da dvostruko smanji ove troškove kako bi iznosili 1/20 troškova iz 2008.

Iako trenutna cena vozila od 10 miliona jena (80.000 evra) može da bude održiva, Toyota planira da dodatno smanji troškove kako bi vozilo izašlo na tržište sa što povoljnijom cenom.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik