Mirovinski fondovi uvjetuju barem 25% udjela, mjesto u upravi i nadzornom odboru HAC-a

Bez autora
Oct 08 2018

Vlada je spremna “odreći” se 20 do 30 posto vlasništva u Hrvatskim autocestama u korist mirovinskih fondova kroz IPO. Svježi kapital svakako bi dobro došao toj tvrtki, a prema procjenama, ovom transakcijom javni dug mogao bi se smanjiti oko 5,3 posto BDP-a. Mirovinski fondovi ne kriju da ih zanima ulaganje u privatizaciju autocesta. Taj interes postoji već godinama i nije nestao. Prema službenim izračunima Udruženja mirovinskih fondova, u slučaju njihova ulaska u autoceste trošak kamata koje plaća država smanjio bi se za oko 820 milijuna kuna godišnje, a otvorila bi se i mogućnost za daljnje dokapitalizacije i razvoj kompanije uz unapređenje korporativnog upravljanja te transparentnosti poslovanja.

Mirovinski fondovi uvjetuju barem 25% udjela, mjesto u upravi i nadzornom odboru HAC-aVlada je spremna “odreći” se 20 do 30 posto vlasništva u Hrvatskim autocestama u korist mirovinskih fondova kroz IPO. Svježi kapital svakako bi dobro došao toj tvrtki, a prema procjenama, ovom transakcijom javni dug mogao bi se smanjiti oko 5,3 posto BDP-a.

Mirovinski fondovi ne kriju da ih zanima ulaganje u privatizaciju autocesta. Taj interes postoji već godinama i nije nestao. Prema službenim izračunima Udruženja mirovinskih fondova, u slučaju njihova ulaska u autoceste trošak kamata koje plaća država smanjio bi se za oko 820 milijuna kuna godišnje, a otvorila bi se i mogućnost za daljnje dokapitalizacije i razvoj kompanije uz unapređenje korporativnog upravljanja te transparentnosti poslovanja.

Već samo smanjenje troška kamata bilo bi pritom približno dovoljno da se na taj način kompenzira budući trošak dodatka na mirovine. Provođenjem IPO-a mirovinskim fondovima bi se omogućilo investiranje na domaćem tržištu, a kroz sigurnu dobit to bi bilo zdravo ulaganje u mirovine građana.

Bilo bi i pozitivno za građane investitore koji bi imali sigurnu dobit. S druge strane, na dobitku bi bili i država i HAC koji bi na taj način došao do svježeg kapitala koji bi mogao uložiti u nove investicije, gradnju ili održavanje. No, pod kojim uvjetima bi mirovinski fondovi pristali na ulaganje?

Pravo odlučivanja

Udjel koji bi oni željeli kupiti je 25 i više posto. To im, naime, omogućava sudjelovanje u donošenju poslovnih odluka. Time bi ostvarili pravo imenovanja svog čovjeka u Upravu tvrtke i Nadzorni odbor.

Iluzorno je očekivati da će dati kapital, a da neće imati utjecaja na poslovanje tvrtke. Prema nekim tumačenjima, državi je, kao većinskom vlasniku, u pravilu svejedno jesu li mirovinski fondovi vlasnici 25 ili 49 posto jer ionako neće prodavati većinski paket i time omogućiti privatnom investitoru da postane vlasnik tvrtke koja upravlja autocestama.

U ovom trenutku nije jasno kolika je vrijednost tvrtke jer nakon financijskog restrukturiranja, koje je obavljeno uz pomoć Svjetske banke, to tek treba utvrditi. No, na konačnu cijenu sigurno će utjecati nekoliko faktora. To su prije svega unutarnji ustroj tvrtke, novi sustav naplate cestarine i, kao najvažniji element, standard održavanja autocesta.

Naime, poslovi redovnog i izvanrednog održavanja autocesta su najveća godišnja investicijska stavka tvrtke, a standardi održavanja izravno utječu na visinu izdvajanja. Primjerice, prema usvojenom godišnjem planu HAC će ove godine za redovno održavanje autocesta utrošiti 90,4 milijuna kuna, a za izvanredno čak 319,6 milijuna kuna.

Tvrtka Autocesta Rijeka - Zagreb za redovno održavanje ove će godine prema planu utrošiti 29,8 milijuna kuna. Plan poslovnog restrukturiranja HAC-a i novi sustav naplate, koji će definirati kako će tvrtka u budućnosti prikupljati najveći dio svojih prihoda, trebali bi biti poznati sljedeće godine.

No, i bez jasno definirane strukture tvrtke i nepoznatog novog sustava naplate mirovinci bi pristali na ulaganje u HAC, ali u tom bi slučaju cijena tvrtke bila manja. No, bez poznatih standarda održavanja jako teško.

Prije eventualne privatizacije trebalo bi ugasiti tvrtku Autocesta Rijeka - Zagreb koja sada upravlja istoimenom prometnicom te sve autoceste koje nisu pod koncesijom staviti pod upravljanje HAC-a. Na taj bi način izvan HAC-a bili samo Istarski ipsilon i autocesta Zagreb - Macelj.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik