Prostorni plan Srbije od 2021.do 2035. godine predviđa izgradnju dva nova aerodroma

Bez autora
Apr 06 2021

Srbija će u narednih 15 godina dobiti dva nova međunarodna aerodroma, od kojih bi jedan trebalo da bude izgrađen kod Dobanovaca, a drugi kod Novog Sada.

Prema Prostornom planu Srbije od 2021. do 2035. godine, koji je objavilo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, predviđena je nova lokacija za izgradnju vazdušne luke u prestonici, oko deset kilometara udaljena od "Nikole Tesle" i oko 25 kilometara od centra grada, na potezu Grmovac - Dobanovci - Deč.

Srbija trenutno ima 33 aerodroma, a za međunarodni redovni javni avio-prevoz koriste se samo tri - "Nikola Tesla", "Konstantin Veliki" i "Morava".

Novi kompleks u okolini Beograda bi trebalo da bude površine oko 1.100 hektara, sa tri poletno-sletne staze, dva putnička terminala i dva robna terminala. Predviđena je i izgradnja logističke i slobodne carinske zone, postavljanje moderne navigacione opreme i sistema svetlosnog obeležavanja.

Na teritoriji Novog Sada, gradnja je planirana na lokaciji koja se nalazi oko 15 kilometara jugoistočno od najvećeg grada na severu naše zemlje, u neposrednoj blizini auto-puta, na potezu Kovilj - Šajkaš - Budisava. Ova vazdušna luka bila bi znatno manja i prostirala bi se na oko 300 hektara. U Prostornom planu je navedeno i da neposredna blizina pruge predstavlja perspektivu za razvoj robnog, multimodalnog transporta.

Na Aerodromu "Konstantin Veliki" u Nišu predviđeno je unapređenje usluga izgradnjom nove i rekonstrukcijom postojeće infrastrukture, kako bi aerodrom dobio status intermodalnog centra - navedeno je u Prostornom planu.

- Na "Moravi" u Kraljevu će biti izgrađena nova i rekonstruisana postojeća infrastruktura, kako bi se on prilagodio i povezao na planiranu mrežu auto-puteva, pre svega na Moravski koridor. Najavljena je i obnova aerodroma u Prištini, kao i proširenje, modernizacija i opremanje lokacije aerodroma "Čenej" u Novom Sadu.

U Prostornom planu je istaknuto da je u toku njegove implementacije potrebno uraditi odgovarajuću dokumentaciju na osnovu koje će se dodatno definisati i utvrditi koje aerodrome iz postojeće mreže treba u funkcionalnom smislu modernizovati i rekonstruisati u cilju daljeg ostvarivanja ravnomernijeg regionalnog razvoja, jačanja teritorijalnog integriteta i razvoja sistema vazdušnog transporta.

Potencijal

Najave o ekspanziji vazdušnog saobraćaja deluju nestvarno, pa se mnogi pitaju ima li Srbija uopšte dovoljno putnika za sve ove vazdušne luke. Profesor dr Petar Mirosavljević, prodekan za studije Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, smatra da je potencijal za razvoj ovog vida prevoza ogroman.

- Broj stanovnika nije jedina mera koliko aerodrom može da privuče putnika - ističe Mirosavljević. - Vazdušne luke oko Londona imaju 177 miliona putnika godišnje, iako u tom gradu živi 8,2 miliona ljudi. Putnicima treba ponuditi jeftine takse, što će dovesti do smanjenja ukupne tarife transporta. Na taj način bismo privukli putnike iz regiona, a aerodrom bi postao samoodrživ i profitabilan. Razvoj lokalnog ili regionalnog saobraćaja je neophodan element homogenog razvoja svih regiona.

Gradiće i male

Osim dva međunarodna aerodroma, predviđena je i izgradnja manjih vazdušnih luka u Srbiji.

- Jedna od njih je aerodrom Kruševac na lokacija koja se nalazi jugoistočno od Kruševca na potezu Rosulje - navedeno je u Prostornom planu. - Postojeći aerodrom "Koširsko polje" je u procesu gašenja, s obzirom na njegovu blizinu centru grada Kruševca i planirane druge namene. Planirana je i izgradnja novog aerodroma "Bor", na lokaciji koja se nalazi van zone uticaja rudnika. U planu je i završetak realizacije projekta aerodroma "Srebrno jezero, u Velikom Gradištu i puštanje u funkciju aerodroma "Pranjani", Gornji Milanovac.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik