Propisi dižu cene 20 odsto

Bez autora
Oct 28 2014

Svi rizici proizvođača, uvoznika i trgovaca idu na teret potrošača. Kroz cene, građani plaćaju i slabljenje dinara, monopolsko ponašanje, pa čak i troškarenje države. Procene su da brojni birokratski nameti povećavaju cene hrane, konfekcije, elektronskih uređaja i opreme barem 20 odsto. Tako potrošače u Srbiji razni propisi u trgovini koštaju preko 420 miliona evra godišnje, pokazuje istraživanje Mreže za poslovnu podršku. Višegodišnje odlaganje reforme propisa u trgovini učinilo je da država primorava trgovce da desetine različitih birokratskih obaveza i troškova kroz trgovačke marže ugrađuju u maloprodajne cene proizvoda. Srbija spada u četiri evropske zemlje sa najslabijom kupovnom moći stanovništva, a osnovni proizvodi kod nas su u proseku skuplji za 18,5 odsto nego u drugim zemljama regiona, navodi Mreža za poslovnu podršku, koja je upoređivala propise i procedure u trgovini Srbiji i šest zemalja Evropske unije EU.

Propisi dižu cene 20 odstoSvi rizici proizvođača, uvoznika i trgovaca idu na teret potrošača. Kroz cene, građani plaćaju i slabljenje dinara, monopolsko ponašanje, pa čak i troškarenje države. Procene su da brojni birokratski nameti povećavaju cene hrane, konfekcije, elektronskih uređaja i opreme barem 20 odsto. Tako potrošače u Srbiji razni propisi u trgovini koštaju preko 420 miliona evra godišnje, pokazuje istraživanje Mreže za poslovnu podršku.

Višegodišnje odlaganje reforme propisa u trgovini učinilo je da država primorava trgovce da desetine različitih birokratskih obaveza i troškova kroz trgovačke marže ugrađuju u maloprodajne cene proizvoda.

- Srbija spada u četiri evropske zemlje sa najslabijom kupovnom moći stanovništva, a osnovni proizvodi kod nas su u proseku skuplji za 18,5 odsto nego u drugim zemljama regiona - navodi Mreža za poslovnu podršku, koja je upoređivala propise i procedure u trgovini Srbiji i šest zemalja Evropske unije EU.

- Trgovci moraju da kroz cenu proizvoda zaračunaju niz troškova koje im nameće država.

Poseban problem su, kažu u Mreži, atesti i sertifikati, pošto je u Srbiji procedura provere evropskih i svetskih standarda u proizvodnji osnovnih životnih namernica i tehničke robe izuzetno skupa, kontingenti se zaustavljaju na granici, plaća se „ležarina“ za kamione i proces traje i mesecima. Zbog ovakvog postupka svaki proizvod koji se uveze u Srbiju mora da bude skuplji nego u zemlji iz koje je uvezen, jer značajno povećava troškove trgovaca.

- Na taj način potrošači u Srbiji samo pri kupovini 12 grupa proizvoda, u koje spadaju u osnovne namirnice, odeća i tehnika, plate 420 miliona evra više na godišnjem nivou u odnosu na potrošače u Slovačkoj, Češkoj, Austriji, Poljskoj, Mađarskoj ili Rumuniji - ističu u Mreži.

- Srpski kupci su žrtve birokratskog aparata i, u stvari, plaćaju čitav niz nepotrebnih nameta i troškova poslovanja u trgovini, jer su trgovci prinuđeni da ovo kalkulišu kroz maloprodajne cene.

Prosečan broj opterećenja poslovanja trgovaca koji u svojoj radnji prodaje rinfuzno meso i mesne prerađevine, kao i televizore ili računarsku opremu, kod nas je duplo veći nego u navedenim zemljama.

- Kod uzorkovanja namirnica i briseva radnih površina za koje se pokaže da su ispravni u Srbiji država ne vraća novac za to potrošen, što trgovce košta više od šest miliona evra godišnje - naglašavaju u Mreži i dodaju da oni taj trošak moraju da ugrade u cene.

- U mnogim zemljama EU, trgovcu se vraća novac u roku od 15 dana i države plaćaju kamatu za svaki dan prelaska tog roka.

Šta se analizira

U okviru istraživanja posmatrano je formiranje cena 12 različitih grupa proizvoda u trgovinama u Srbiji i šest zemalja EU (Slovačka, Češka, Poljska, Mađarska, Rumunija, Austrija). Obuhvaćene su osnovne životne namirnice - mlečni proizvodi, meso, prerađevine, testenine, bezalkoholni napici, konditori, ali i odeća i obuća, televizori, računarska oprema i uređaji.

Komšije

Srbija ima najneprilagođenije propise u trgovini i kod uvoza robe u regionu, ocenjuje Mreža za poslovnu podršku. Makedonija, Crna Gora i BiH u značajnoj meri su reformisale nasleđene propise iz vremena bivše Jugoslavije, dok u Srbiji ne samo da nije redukovan broj propisa, nego su uvedene desetine novih posle 2001. godine.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik